میراث جهانی بشر

بازدیدهای من از میراث جهانی بشر

میراث جهانی بشر

بازدیدهای من از میراث جهانی بشر

مسیر دسترسی به خانقاه شیخ صفی(۲)

خانقاه و آرامگاه شیخ صفی واقع در شهر اردبیل می باشد و تمرکز شهر با خانقاه است.برای رسیدن با شهر اردبیل دو مسیر از شهر تهران وجود دارد که من هر دو مسیر را طی کردم.یکی برای رفت و یکی هم برگشت,میتونید از هر مسیری که دوست دارید برای رفت و برگشت استفاده کنید.

ضمنا یک توضیح هم بدم که مبدا و مقصد در تهران ترمینال شیخ فضل الله ( ماهان ) است.


مسیر اول: تهران-اتوبان قزوین-اتوبان رشت-آستارا-اردبیل


طول کل این مسیر 582 کیلومتر است که طول مسیرهای اصلی به این شرح است:

  • تهران-اتوبان رشت 308 کیلومتر که تمام مسیر بجز 12 کیلومتر  فیمابین منجیل و رودبار اتوبان است و 3 ساعته میتوان مسیر را طی کرد،در انتهای اتوبان رشت بعد از دیدن تابلوی رشت 15 کیلومتر به پلیس راه رشت میرسید و پس از پلیس راه با دیدن تابلوی آستارا-فومن از اتوبان خارج و وارد جاده رشت-تالش-آستارا  میشوید.
  • رشت-تالش-آستارا 188 کیلومتر که تمام مسیر بجز جند قسمت کوتاه جاده معمولی میباشد ،تا قبل از تالش اکثر شهرها از کمربندی عبور میکنید ولی بعد از تالش جاده از وسط چند شهر عبور میکند،بدلیل جاده بودن و وجود شهرها طی مسیر حدودا 2 ساعت و نیم زمان میبرد.
  • آستارا-اردبیل 86 کیلومتر که تمام مسیر جاده معمولی و گردنه است،در ابتدای ورود به شهر آستارا با دیدن تابلوی اردبیل به سمت جاده اردبیل و گردنه حیران بپیچید،اگر هوا مساعد و گردنه خلوت باشد حدودا 1 ساعت و نیم زمان برای طی این مسیر کافی است.

زمان لازم برای عبور از این مسیر بدون احتساب زمان توقفهای بین راهی و ترافیکهای احتمالی شهرهای بین راه حدودا 7 ساعت است.


مسیر دوم : تهران-اتوبان قزوین-اتوبان زنجان-اتوبان تبریز-بستان آباد-سراب-اردبیل


طول کل این مسیر 738 کیلومتر است که طول مسیرهای اصلی به این شرح است :


  • تهران-بستان آباد 568 کیلومتر که تمام مسیر اتوبان است و در راه از هیچ شهری عبور نمیکند و شما فقط از اتوبانی به اتوبان دیگر وارد میشوید،زمان تقریبی برای طی این مسیر بین 4 ساعت و نیم تا 5 ساعت است.
  • بستان آباد-سراب-اردبیل 170 کیلومتر  که این مسیر تا ورودی شهر توریستی سرعین جاده و از سرعین تا اردبیل دو بانده است،زمان تقریبی برای طی این مسیر بین دو ساعت و نیم تا سه ساعت است.

زمان لازم برای عبور از این مسیر بدون احتساب زمان توقفهای بین راهی  حدودا 8 ساعت است.



با توجه به اینکه مسیر دوم حدودا 150 کیلومتر دورتر است ولی بدلیل اتوبان بودن اکثر مسیر تفاوت زیادی در زمان آن نیست،مسیر اول دارای ریسک ترافیک شهرها و ترافیک یا مسدود بودن گردنه حیران است که مسیر دوم چنین ریسکی را بسیار کم دارد،،،ضمنا اگر پیه متوقف شدن در طول مسیر بخاطر سرعت غیر مجاز را به تن خود بمالید مسیر دوم بسیار سریع تر است  ،معمولا کسانی که مجبور به مسافرت زمینی به اردبیل هستند مسیر دوم را انتخاب میکنند ولی به عنوان توریست مسیر اول هم زیباتر است هم دارای امنیت و امکانات بیشتری در طول مسیر است.



پس از ورود به شهر اردبیل به سمت مرکز شهر(عالی قاپو ) حرکت کنید،اگر با ماشین شخصی به دیدن خانقاه میروید ماشین خود را در یکی از کوچه های اطراف پارک کنید.و اصراری برای پیدا کردن جای پارک در خیابان اصلی نداشته باشید.

این هم مسیر رفت و برگشت روی گوگل مپ

مسیر رفت: http://g.co/maps/x2ydb

مسیر برگشت: http://g.co/maps/css79


ادامه دارد ...

قسمت سوم


در حاشیه شیخ صفی و اردبیل (5)

در پایان هر بازدید تصمیم گرفتم یک بخش در حاشیه راجع به آدمهای خوب و بدی که دیدم،رستورانها،جاذبه های گردشگری نزدیک و خلاصه هرچیزی که حاشیه بازدید است، بنویسم:
  1. اگر از مسیر آستارا به سمت اردبیل میروید نرسیده به آستارا و بعد از حویق در سمت راست خود دریای خزر را میبینید که فاصله تا دریا بسیار کم است و ساحل های خلوت و تمیزی برای استراحت و شنا دارد.
  2. حیف است که اردبیل بروید و به شهر آبگرم ایران یعنی سرعین نروید،مجتمع آبدرمانی سبلان و ایرانیان بسیار تمیز و امروزی ساخته شده اند هر چند کاستیهایی دارند.
  3. اگر در شهر سرعین دنبال جا برای اقامت یا عسل خوب میگردید،آقای علی نصرتی  انسان بسیار خوب و منصفی است،آقای نصرتی دارای مغازه ای به اسم عسل فروشی حقیقت است که کمی بالاتر از مرکز خرید لاله و روبه روی آبگرم ساری سو است.
  4. سرشیر عالی سرعین را از مغازه آقایاسپرامامیبخرید و با عسل و نان محلی نوش جان کنید ( اسپر امامی رو به روی مرکز خرید لاله سرعین است)
  5. بهترین چلو ماهیچه در شهر سرعین در رستوران عدل مینایی سرو میشود،فقط یادتون باشه که چله ماهیچه رستوران عدل زود تموم میشه.
  6. اگر در بین راه سرعین-اردبیل هوس غذا کردید من بدون تردید رستوران چای پارا را به شما پیشنهاد میدهم،چای پارا در منطقه ای به اسم قشلاق است و در باند حرکت به سمت اردبیل قرار دارد،،،پیشنهاد اکازیون من برای چای پارا "باستورمه گوشت" آن است که واقعا فوق العاده بود.
  7. در 54 کیلومتری شهر اردبیل یک پیست اسکی ساخته شده در منطقه آلوارس به همین نام،جاده قشنگی داره و ارزش رفتن به پیست رو داره اگر وقت دارید،فقط در بالای پیست مواظب افراد محلی باشید که کلا دیدگاه درستی از توریست ندارند و بیشتر دنبال گدایی کردن و دلگی هستند.
  8. اگر از بستان آباد عبور کردید و فصل میوه بود،میوه های دشتهای اطراف بستان آباد را فراموش نکنید.
  9. در اتوبان قزوین چه به سمت رشت چه به سمت زنجان،مجتمع اقامتی آفتاب صحرا مکان خوبی برای استراحت و صرف غذاست.
  10. و در آخر آش دوغ فراموش نشود.

چند نکته در مورد بقعه شیخ صفی و صفویان (4)

  • یکی از نکات جالب که هنگام ورود به مجموعه در شهیدگاه میتوانید مشاهده کنید نحوه دفن مردگان است که بر خلاف رسم مسلمانان قبرها در جهت خورشید و نه قبله قرار دارند که برگرفته از رسوم میترائیسم است که در اردبیل و اطراف بسیار مورد توجه بوده است.

  • در داخل مجموعه برای عبور از دالانی به دالان دیگر باید سر را خم کنید و از گذرگاهی باریک عبور کنید،این معماری دو دلیل دارد اول اینکه با خم کردن سر برای ورود نوعی احترام برای مکان و افراد حاضر در آن قائل میشدند و دوم و اصلی تر اینکه از ورود مهاجم با شمشیر آخته ( بالای سر گرفته ) جلوگیری میشد و مدافعین با نیزه را در موقعیت دفاعی برتری نسبت به مهاجمین قرار میداد و البته بنده با شنیدن دلیل راهنمایان مجموعه که میگفتند کوتاهی در بدلیل قدو قواره کوتاه افراد آن زمان بوده است نزدیک بود از تعجب شاخ در بیارم،،،به هر حال خرقه شیخ صفی در مجموعه وجود دارد و مشخص است که چه استخوان بندی درشتی داشته است.
  • نسبت شیخ صفی از هفت پشت به فیروزشاه زرین کلاه میرسد که ایرانی و کرد بوده است،و نسب آن به امام موسی کاظم جعلی و برای اتصال دودمان صفویه به امامان شیعه میباشد. (منبع : نزهه القلوب)
  • شیخ صفی سنی و شافعی بوده است. (منبع : نزهه القلوب)
  • شیخ صفی ملاقاتی حضوری با سعدی داشته است و معاشرت با او پسند خاطرش نیفتاد (منبع : عالم آرای صفوی)
  • صفویان شیخ صفی را صاحب کرامت و معجزه گر میدانستند و عقیده داشتند که با فرشتگان حشر و نشر دارد.
  • نام سلسله صفویان از شیخ صفی گرفته شده است.
  • مارتا همسر حیدر ارمنی بود و دیانت خویش را تا آخر عمر حفظ کرد.(منبع : ایران و جهان)

داخل مجموعه شیخ صفی(3)

خب حالا ما در ورودی مجموعه شیخ صفی هستیم.

بهترین زمان برای بازدید از موزه روز غیر تعطیل است که ازدحام جمعیت وجود ندارد،ساعت کار مجموعه 8:30تا 4:30 است که بهترین زمان بازدید به نظر من همان صبح حدود ساعت 10 است.

مجموعه شیخ صفی در اجلاس 34ام یونسکو در سال 1389 هجری خورشیدی در زیر شاخه فرهنگی با شماره ثبت 1345 در منطقه جغرافیایی آسیا و اقیانوس آرام و کشور ایران ثبت شده است.

بازدید ما در مرداد ماه 89 مصادف بود با روزهای آغازین ثبت این اثر :


پس از ورود به مجموعه میتوانید از شهیدگاه ( محل دفن شهدای صفویه؛عموما جنگ چالدران ) دیدن کنید،بازدید از محوطه در زمان بازدید ما رایگان بود همچنین بازدید از چله خانه و باغ خانقاه.

برای بازدید از موزه و داخل خانقاه باید بلیط ورودی به مبلغ 4000 ریال برای هر نفر خریداری شود و برای ورود باید کفشهای خود را در آورید و به کفش کنی تحویل دهید.

داخل خانقاه چند نفر از میراث فرهنگی به عنوان مامور موزه حاضر هستند که متاسفانه نه دانشی راجع به مجموعه دارند و نه حوصله ( حالا شاید افراد شیفتهای دیگر بهتر باشند )و مطالب دیکته شده از طرف کارشناسان میراث فرهنگی را بدون هیچ مطالعه و تحقیقی طوطی وار تکرار میکنند.

مطلبی هم که مامورین موزه به آن تاکید دارند عکسبرداری بدون فلش است که در مورد اماکن باستانی در همه جای دنیا رعایت میشود ولی متاسفانه کنترلی در این مورد وجود ندارد.


نکته منفی دیگر در مورد این مجموعه نبود مرکزی جهت اطلاع رسانی یا حتی فروش کتاب یا سی دی در مورد این مجموعه یا صفویان بود،و کلا اگر اطلاعاتی در مورد این مکان و افراد دفن شده و قسمتهای مختلف خانقاه میخواهید باید به تحقیق و مطالعه قبل از سفر بسنده کنید.

در قسمت بعد اطلاعاتی کلی و تیتروار در مورد شیخ صفی و مجموعه اش ارائه میکنم.


ادامه دارد ...

قسمت چهارم